dinsdag 27 september 2011

Over Nornen, Spinnen en Oudewijven in de zomer



Ik weet niet wanneer deze VoordorpVooruit bij u op de deurmat valt, maar op het moment dat ik deze column schrijf is het heerlijk warm september weer!
'Gelukkig Jip dat we na die mislukte Hondsdagen toch nog een Oudewijvenzomer krijgen!' Zegt baasje. Ze zit in een stoel voor het open raam met gesloten ogen te genieten van het zonnetje.
Hondsdagen! Ouwewijvenzomer! Waar heeft baasje het over? Ze is pas jarig geweest en ja de lenterevolutie ligt al even achter haar. 'Baasje zo moet je niet over je zelf praten hoor , voor mij blijf je eeuwig jong!' Maar ze antwoordt dat het een gezegde is en niets te maken heeft met de leeftijd van vrouwen .
De Oudewijvenzomer is een periode van warmte van 17 tot 25 september en de naam voert terug naar de Germaanse mythologie. Naar de noodlotsgodinnen die Nornen worden genoemd. Nornen, vertelt baasje, zijn vrouwelijke watergeesten met lange blonde haren die al spinnend of wevend de menselijke levensdraden – geboorte, leven en dood – uitbeelden in de buurt van voorspellende bronnen. En dat het oude wijven zijn geworden hebben we te danken aan een vrouwelijke watergeest Mettje geheten. Mettje woonde aan de monding van de Weser en kamde haar lange witte haren, schudde ze van haar kleren waarna deze naar Sleeswijk Holstein dreven.
Ja ik voel hem al aankomen. En de mensen in Sleeswijk Holstein zeiden toen: 'zit dat oude wijf haar haren weer te kammen!'
Maar dat weet baasje niet zeker. Alleen dat door de tijd heen de gesponnen draden toegeschreven werden aan oude breiende vrouwen, aan spinraggen en aan kleine veldspinnetjes die in september bij mooi en rustig weer van die hele lange draden spinnen. 
 

met dank aan Mart!
Nou maar ik zie ook wel eens 
op het tuinenpark 'Ons Buiten' van die hele grote dikke kruisspinnen die van lange draden een heel web weven. Ze hangen ze onder aan heggen en soms loop ik er zo met mijn snuffert in. Met die webben vangen ze vliegen, beroven ze van hun bloed en maken zo een einde aan hun levensdraad. Uiteindelijk gaat het toch om de ene draad tegen de ander? Of ben ik nu misschien een beetje tegendraads?

Ik heb baasje ook nog even gevraagd hoe het nu precies zit met die Hondsdagen. Nou dat is ook weer een hele geschiedenis en wat ik al dacht: het heeft niets met mij, met een hond te maken. Behalve dan dat ze vroeger in die heel hete periode van het jaar honden vaak muilkorfden omdat er veel hondsdolheid voorkwam. Maar daar hebben we dit jaar geen last van gehad want deze zomer is net zoals met die gezegdes gewoon verwaterd!

Jip!


Verschijnt in de VoordorpVooruit oktober 2011



6 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige foto met die twee in de vensterbank. Krijg je op je geplaatste columns veel commentaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja lekker hè, zo samen met Mo in het zonnetje! Nou Marja ik krijg, als ik rondwandel in de wijk heel veel commentaar op mijn columns.
    Mensen begroeten mij enthousiast en zeggen dat mijn column het eerste is wat ze lezen als het wijkkrantje op de deurmat valt.
    'Zo leuk en het gaat ook nog ergens over' zeggen ze dan. Nou je begrijpt zeker wel dat ik daar heel erg vereerd mee ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk stukje en inderdaad een super-foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Duo "Eigenwijs" ziet uit over de wijk.
    Leerzaam stukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo gezellig om jullie in mijn Snuffelhoek te zien! Misschien toch maar bij de flim, misschien heeft Paul wel een rolletje voor me! Hij is toch niet voor niets afgestudeerd als filmmaker! Ferrara heb je die dikke spin ook aan Mart laten zien. Zag vandaag ook weer van die dikke, had alleen geen fototoestel bij me.
    Poot van Jip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig hebben jullie toch nog een beetje zon in de nazomer. Hier, waar ik woon in Brazilië, heeft het al in geen vier maanden geregend. We snakken naar regen!!!

    BeantwoordenVerwijderen