zaterdag 27 oktober 2012

Over lintjes en borstkanker bij mens en dier



Op de dag dat ik mijn 20ste Snuffelhoek schrijf, is mijn baasje jarig. ‘Sorry’ heb ik tegen haar gezegd: ‘Ik heb vandaag geen tijd voor feestjes, de deadline dringt…” 

‘Niet erg hoor, Jip! Ik ga lekker uit eten met mijn familie, blijf jij, maar achter die PC zitten,’ heeft ze geantwoord.

Weet je, ik gun haar dat wel. Ze heeft ook echt iets te vieren. Behalve dat ze jarig is, is het ook vijf jaar geleden dat ze een slecht nieuws bericht kreeg. Ja zo heet dat. In een gesprek – meestal met een arts – krijg je dan te horen, dat je een levensbedreigende ziekte hebt. Baasje werd verteld dat ze borstkanker had. Ik was toen nog niet geboren, maar ze heeft mij er wel over verteld. ‘Heel raar hoor Jip. Je leven wordt even stil gezet en dat komt niet alleen door al die onderzoeken, operaties en controles waarmee je agenda vol is gepland. Het zit in de kleine dingen.

Bijvoorbeeld: je paspoort is verlopen en dan denk je, misschien kan ik beter een identiteitskaart nemen, want een paspoort is duur en vijf jaar geldig. Wat moet je met vijf jaar als je gehoord hebt, dat je kanker hebt? Of met al die foto’s die je gewend bent om van je vakantie te maken en waarvan je dacht, dat je die op je oude dag allemaal lekker zou gaan bekijken?’


                                         
                                                     


In Nederland krijgt van iedere acht vrouwen er één te horen dat ze borstkanker heeft. Dat is heel veel. Maar weten jullie dat het bij vrouwtjeshonden ook voorkomt en dat het daar zelfs één op de drie is! En nu het allerergste dat mijn moeder ‘Keetje’ ook zo’n slecht nieuwsbericht heeft gekregen. Gelukkig heeft ze geen nieuw paspoort nodig, want ze woont nog altijd op een boerderij in mijn geboortedorp, samen met mijn zusje Koosje en blijven daar op het erf. Afgelopen zomer ben ik heel even op ziekenbezoek geweest. Echt kort, want mijn moeder deed erg onaardig tegen mij en mijn zus Koosje trok zelfs haar bovenlip op. Echt een bitch, terwijl ik haar leuk vond en met haar wilde spelen net zoals toen ik nog in het nest verbleef. We hadden het toen toch heel erg gezellig. Ik heb er nog een filmpje van en zal aan de redactie vragen of ze een link willen maken. Kunnen jullie zelf zien hoe leuk het was!

Baasje heeft mij met zeven weken meegenomen. Ze wilde niet meer piekeren over de dood, maar stil staan bij een nieuw leven. Samen met mij naar buiten. Wandelingen maken in de natuur. Diep ademhalen. Af en toe zegt ze tegen mij: ‘Jip jij hebt mij er doorheen getrokken.’ Letterlijk bijna, want ik sleur haar door bossen, het rulle zand van duinen en door de straten van Voordorp. Met baasje gaat het weer goed, evenals met mijn moeder Keetje.
                                                                                                                                 
                                                                  
In de oktobermaand wordt met het lintje  aandacht gevraagd voor borstkanker onder vrouwen. Misschien kunnen we voortaan 4 oktober, op dierendag ook alle hondenvrouwtjes met dat lintje eren?

Woef! JIP


Verscheen eerder in de VoordorpVooruit van september 2008


Nabericht:
Moeder Keetje is inmiddels overleden met mijn baasje gaat het nog steeds goed.

4 opmerkingen:

  1. Wat fijn voor jouw baasje en jou dat het goed gaat! Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Rijnmeermin! Zijn je oren al weer wat beter?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En hoe gaat het nu met jou nadat je in het weekend opeens naar de dierenarts moest?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Loekie! Jij nog bedankt voor je hulp om bij de Dierenpost te komen. Goh wat deed mijn rug zeer. Ik durfde amper adem te halen. Maar het gaat een stuk beter. Ik ben net van de medicijnen af. Het gaat goed. De Dierendokter probeert te voorkomen dat ik aan mijn hernia geopereerd moet worden. Dus kalmpjes aan, niet ver wandelen en geen trappen lopen. De Dierendokter heeft ook fysiotherapie voorgesteld, maar dat is heel ver weg en Baasje zoekt uit of ik daarvoor verzekerd ben!
    Zag dat jij weer lekker aan het zwemmen ben. Gewonnen!

    BeantwoordenVerwijderen