zondag 16 december 2012

Van Oude Dingen die Voorbijgaan





Al snuffelend door Voordorp, belandde ik laatst op de Sartreweg en dat was echt schrikken. De Veemarkt is weg! Helemaal verdwenen! Op de plaats waar de hallen stonden, ligt nu een grote bouwput tussen goed afgesloten hekken. Ik kon mijn ogen niet geloven. Baasje keek ook verbouwereerd naar de plek waar nog niet zo heel lang geleden koeien, paarden en kleinvee met handgeklap van eigenaar wisselden. Wat later waren dat vooral auto's, die uit heel Europa hier verhandeld werden. En niet te vergeten alle evenementen als vlooienmarkt, antiek- en tuinbeurzen die er werden gehouden. Baasje drukte haar gezicht tegen het hekwerk, alsof ze hoopte dat het slechts een zinsbegoocheling was, maar de leegte bleef.
'Jip,' zei ze: 'weet je nog dat we hier samen naar een hondententoonstelling zijn geweest? Er waren ook Jack Russells en ik wilde jou daar kennis mee laten maken. Ha ha... was helemaal niets voor jou. Je wist je echt niet te gedragen.'


 
'Eh .. ja ik plaste tegen de broek van een hondenbaasje. Sorry, maar dat mens had echt een heel verwaande reu naast zich lopen.'


'Ergens begin jaren negentig,' vervolgde ze: ' het was kerstvakantie, bouwden ze hier achter de hallen een groot circus op. Ik meen me te herinneren dat het Russisch was, maar zeker weet ik dat niet meer.'


Baasjes stem klonk weemoedig. Als kind mocht ze eens mee naar een circus in Scheveningen. Nu had ze zelf jonge kinderen en ze kon zo met hen het terrein oplopen. In een wagen achter tralies lag een enorm witte tijger hen knipogend aan te kijken: 'Sneeuwwit Jip! Zo mooi en zo dichtbij!'




Samen met haar kinderen is ze naar een voorstelling geweest met plaatsen helemaal vooraan: 'Een vierspan paarden denderde dicht langs ons heen.' Baasje keek alsof ze de paarden weer langs haar heen zag galopperen. Ik keek ook nog eens goed tussen het gaas van het hek door, maar er was echt niets meer te zien.

Met de sloop van de 'Veemarkthallen' is er voor Utrecht een eind gekomen aan honderden jaren van veiling- en veemarkten. De eerste jaarmarkten en kermissen werden gehouden op het Neude dat rond 1450 werd verhard. Ruim een eeuw later (1558) verhuisden de activiteiten naar het Catharijnevelt, nu bekend als het Vredenburg. In 1929 vertrok de markt naar de Croeselaan en in de jaren zestig besloot het gemeentebestuur dat de markt in de Voorveldsepolder gehuisvest zou worden. Anno 2012 is de veemarkt voor Utrecht geschiedenis geworden.





Ons rest slechts woningen met mensen, die op een Veemarkt gaan wonen. En als je goed kijkt, heb ik me laten vertellen, dan kan je in de bouw van de huizen de contouren van de hallen terugvinden.




Met het verdwijnen van de veemarkt is ook de afslag: VEEMARKT op de verkeersborden van de snelwegen verdwenen, zodat de visite voor de verjaardag van baasje helemaal door naar Amersfoort reed! Voordorp is een heel gewone stadswijk geworden!

Woef! Jip

Verscheen eerder in de VoordorpVooruit van september 2012

5 opmerkingen:

  1. he wat een gezellig verhaal weer van je, zo knap ook hoe je door je hondje ons laat meekijken en gelijk een geschiedenislesje gratis erbij! gr 10

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik het goed heb zijn er in heel Nederland geen veemarkten meer. Afgeschaft na alle uitbraken van dierenziektes. Opgeheven door Jozias van Aartsen. Dat de automarkt weg is vind ik geen gemis. In mijn jeugd had je in Gouda ook een veemarkt, met een restaurant erbij waar 's morgens vroeg het al blauw zag van de sigarenrook en de boeren en handelaren aan de jenever zaten. Een mooi beroep leek me dat.

    De veemarkt bestaat nog wel, maar niet meer fysiek. Ik denk alleen nog op computerschermen. Eigenlijk niet zo vreemd als je bedenkt dat er vroeger ook geen bloggende honden waren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Adriaan maar dat er vroeger geen bloggende honden waren komt omdat de baasjes geen computer hadden. Alles verdwijnt dat is wel waar. Hoewel ik geloof dat er in Purmerend nog een veemarkt is. Baasje weet dat er vroeger in Leiden een Beestenmarkt was, daar werd het vee ook verhandeld. Tja die automarkt gaf wel veel overlast, maar er gebeurde toch ook veel leuke dingen in de Veemarkt en dat is nu allemaal weg. Straks gewoon een woonwijk met veel mensen die moeten consumeren. Ik heb toch een beetje heimwee... pink.

      Verwijderen
  3. Hallo!
    Wat een leuk verhaal :-) Ik woon sinds drie weken in een nieuwbouwhuis op het Veemarktterrein, en ben op zoek naar oud beeldmateriaal van de oorsprong van deze plek. Ik zou het tof vinden oude foto's van e Veemarkt te gebruiken in de nieuwe inrichting. Kunt u me vertellen hoe u aan de beelden komt?
    Met vriendelijke groet, Twan
    email: ajaxgoalie@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen