woensdag 3 april 2013

Doe maar gewoon, dan ben je dik genoeg.



Alle honden nog aan toe, alweer is er een jaar voorbij. Met zijn allen zijn we de drempel van 2009 overgegaan op naar het jaar 2010. Nog even en ik raak de tel kwijt, verder dan tien kom ik niet, wat voor een hond al heel knap is. Wat ik ook niet bij kan houden zijn al die goede voornemens die mensen ieder nieuw jaar maken: Vriendelijker zijn voor de buren. Geen vlees meer eten. Schulden afbetalen. Stoppen met roken. Meer bewegen. Er zijn ook ieder jaar in januari heel veel mensen die beginnen met een dieet omdat ze zich te dik voelen. 

Baasje wil ook afvallen! ’s Morgens uit bed stapt ze in haar blootje eerst op de weegschaal. Ik kijk altijd even mee en lik aan haar voeten maar de weegschaal slaat dan uit naar de verkeerde kant. ‘Weg wezen Jip!’ roept ze gelijk geïrriteerd. Het mag ook geen onsje meer zijn. Even later vind ik haar terug in de keuken met alweer een weegschaal en het oranje boekje van Sonja Bakker.

Van Erica Terpstra wil baasje niets weten. Als iedereen die 40 kilo afvalt zijn eigen dieetboek gaat schrijven staat er straks geen boom meer in de wijk waar jij je poot bij op kan tillen, zegt ze. Ik zag Erica laatst nog op de televisie. Echt heel anders dan Sonja! Ze riep: ‘Help ik val af!’ Nou dat kan ik best begrijpen. Wat zit die ruim in haar vel zeg en waar laat je dat allemaal? Ik vraag me ook af hoe dat moet als ze ’s nachts in bed ligt en zich om wil draaien. 


Weten jullie al dat ik ook op dieet ben? Maar dat is niet omdat ik te dik ben. Je kunt mijn ribben niet zien, maar als je lief voor me bent en over mijn rug aait kan je ze wel voelen en dat is precies goed. Ik behoor niet bij de vijftig procent Nederlandse honden, die last hebben van overgewicht. Er zijn honden die zo dik zijn dat ze niet goed meer met hun poten bij de grond kunnen. Die honden rollen zich voort. Die baasjes zijn zo gek op hun hondje dat ze de verleiding niet kunnen weerstaan en ze mensenkoekjes, chips, zelfs chocolaatjes of gewoon te veel eten geven. Een dodelijke liefde want honden krijgen dan net als mensen last van kortademigheid, hartklachten, pijnlijke gewrichten en ze leven korter dan verwacht. 

Bij honden gaat net als bij mensen ieder pondje door het mondje. Ze krijgen meer energie binnen dan ze verbruiken. Dus lieve baasjes geef je te dikke hond minder eten en niet alleen een blokje om of even laten rennen, maar iedere dag een wandeling van minstens een uur. Dat vind je hond fijn en is ook goed voor je eigen conditie. Baasjes hoeven dan niet meer met weegschalen en dieetboekjes te stoeien of ieder nieuw jaar na te denken over een goed voornemen. Ze mogen dan doodgewoon gelukkig zijn en dat is mijn wens voor alle Voordorpers dit jaar.

Woef! Jip



Verscheen eerder in de VoordorpVooruit van februari 2009





Geen opmerkingen:

Een reactie posten