vrijdag 11 oktober 2013

Het is weer Herfst

Herfst in Voordorp 2009
                             

Zojuist heb ik samen met baasje een rondje Voordorp gelopen. Ik snuffelend en schoffelend in de herfstbladeren die overal rond slingerden. Baasje zuchtend en steunend achter me aan. Ze kan niet goed tegen die donkere dagen. Klaagt over alles wat haar niet zint: zwerfvuil in de wijk, lege blikjes en kapot gegooide flessen bij de hangplek en tot diep in de nacht harde Turkse muziek in de cafés. Op Ons Buiten bijna geen beest meer in de dierenweide, maar wel een bruine rat op haar tuin die de compostbak als woonruimte heeft geannexeerd.


'In wat voor een wereld leef ik eigenlijk, Jip? Haar mond een treurige streep.
'Kom op baasje, niet zeuren! Het wordt heus wel weer lente hoor en de herfst is ook mooi. Laatst nog moest ik met je mee. Bijna iedere boom op Ons Buiten heb je gefotografeerd. “Jip moet je die schakering van kleuren eens zien,” riep je! Nou toevallig ben ik een hond en kan behalve zwart en wit, alleen de kleuren groen en blauw zien. Dus voor mij geen schakeringen geel, bruin, rood en groen. En hoor je mij daar over klagen!'
'Ja toen zat het blad nog aan de bomen. De zon scheen en het was lekker warm. Nu ruik je de schimmel van paddenstoelen en de rotting van bladeren als of de hele wereld op sterven ligt.'

Een beetje gelijk heeft Baasje wel. In de herfst lijkt het als of het leven stil valt. Het achteruit op zijn kont gaat zitten, maar daar hoeft ze toch niet zo dramatisch over te doen. Mensen maken zich druk over zaken die mij echt niets doen. Bijvoorbeeld dat de buitenkant van de ramen, van de flat waarin we wonen, dit jaar maar één keer zijn schoongemaakt, terwijl de afspraak vier keer is. Tja kan gebeuren. Vooral als je een woning huurt van Portaal, het grootste verhuurbedrijf in Nederland, moet je daar niet vreemd van opkijken. Gewoon een kwestie van marktwerking, verkeerd beleggen van huurcentjes met daaroverheen een schepje crisis en voilà: de huurders van Portaal kunnen niet meer door de ramen kijken. Ja, ik kan best een analyse maken hoor! Ik kijk ook naar het nieuws op de TV.

Baasje vindt het maar niks. Ze wordt al somber van het donkere weer en als de zon dan een keer schijnt ziet ze alleen, dat haar ramen zo verschrikkelijk smerig zijn: 'de hele Sahara zit bij mij op het ramen,' overdrijft ze. Natuurlijk heeft ze gemaild en gebeld met Portaal, maar daar spelen ze voor malle Pietje, beloven steeds vriendelijk dat de ramen de komende week echt schoongemaakt zullen worden en dat spelletje is nu al bijna twee maanden aan de gang.
Ik vind vuile ramen helemaal niet erg, maar heb wel veel te stellen met baasje. Ze wil zich ook niet laten vaccineren. 'Laat die Mexicaanse griep maar komen, ' zegt ze: 'dan ben ik gelijk van alles af. Dan fokt die rat maar iedere maand een nest nieuwe jongen in mijn compostbak en nemen ze mijn hele tuin over. Wie het langst leeft krijgt toch alles.'


Voor Baasje tot de conclusie komt dat ze eigenlijk een beer is en een winterslaap wil gaan houden, ga ik maar eens langs de huisarts. Ik denk echt dat het tijd is voor een beetje lichttherapie.
Woef! Jip

Verscheen eerder in de VoordorpVooruit december 2009


Geen opmerkingen:

Een reactie posten