vrijdag 11 oktober 2013

Mijn filmhelden

Gouden Kalf van Theo Mackaay

Sorry! Ik ben een beetje verdrietig. Zojuist is Paul weer weggegaan. Met een grote weekendtas in zijn ene hand en een statief onder zijn andere arm liep hij richting bushalte. Ik sprong in de vensterbank en probeerde hem terug te blaffen, maar hij luisterde niet.

Paul woont ver weg in Breda in een studentenhuis. Om er te komen moet je heel lang reizen met een bus. Ik ben al twee keer op bezoek geweest om te helpen. Alle muren moesten geschilderd worden en we hebben ook een nieuwe vloer gelegd. Breda is best een gezellige stad, maar ik vind het niet leuk dat Paul veel van huis is. Meestal blijft hij een aantal dagen weg en komt dan terug met een grote zak vuil wasgoed. Vandaag moest hij een modeshow filmen, vertelde baasje. Daarmee verdient hij wat extra euro's.

Paul wil filmer worden. Hij dingt mee met een filmpje naar de publieksprijs voor het Nederlands Online Filmfestival (NOFF). Een initiatief van het Nederlands filmfestival dat van 23 september tot 3 oktober in onze stad wordt gehouden. Jullie moeten wel allemaal op hem gaan stemmen hoor! Maakt niet uit of je het een goed filmpje vindt; gewoon op het duimpje omhoog klikken. Het filmpje staat op Youtube. Paul's film heet  OVER DE DOOD HEEN.

  

Geen titel om vrolijk van te worden, maar baasje zegt dat ik niet bang hoef te zijn. Ze zegt: ' Jip, zolang jij er bent is de dood er niet en als straks de dood er is, ben jij er niet. Nou ik hoop dat ze gelijk heeft, want weet je ik hou niet zo van de dood.

Ik hou veel meer van een mooie natuurfilm over wolven, of een film met een dappere hond in de hoofdrol. Bijvoorbeeld die film van Steven de Jong over Snuf de hond in Oorlogstijd. Die hond hielp met de bevrijding van Friesland in 1945. 
Het verhaal doet met denken aan de hond Stubby; een held tijdens de Eerste Wereldoorlog. Stubby was een Amerikaanse hond die samen zijn baasje in de loopgraven vocht. Hij blafte de soldaten wakker als er met gifgas gegooid werd. Dapper hoor! Als beloning hebben ze hem tot sergeant bevorderd. En weten jullie al dat Steven Spielberg de avonturen van Kuifje in: Het Geheim van de Eenhoorn, aan het verfilmen is. November 2011 komt hij als eerst in de Nederlandse bioscopen.

Kuifje wordt gespeeld door Jamie Bell, een heel leuk jongetje. Alleen heet hij Tintin omdat het een Engelse film is. Bobbie noemen ze Snowy , natuurlijk omdat hij wit is. Maar weet je wat ik nu zo erg vind. Snowy is niet echt. Hij is helemaal in 3D gedigitaliseerd. Jammer toch? Waarom hebben ze mij daar niet voor gevraagd? Ik zou zo graag in een film een heldenrol spelen en zeg nou zelf; ik ben veel leuker dan zo'n dood gedigitaliseerd hondje!

Nu hoop ik maar dat als Paul straks bekend is, omdat jullie allemaal op hem hebben gestemd, hij een heleboel geld krijgt om een mooie film te maken en dat ik daar dan de hoofdrol in mag spelen. Mag ik eindelijk ook eens in de bioscoop in plaats van hier thuis samen met baasje DVD's te kijken. En misschien word ik dan ook op het Filmfestival net als Jack Woutersen, gast van het jaar! .

Woef! Jip.

Verscheen eerder in de VoordorpVooruit van september 2009


Geen opmerkingen:

Een reactie posten