donderdag 30 januari 2014

Over participeren en Hulphonden





Hebt u het ook gehoord? We moeten allemaal mee gaan helpen en elkaar verzorgen als we ziek zijn, hulpbehoevend worden of in armoede vervallen. De Staat houdt het voorgezien. Er is geen geld meer om de verzorgingsstaat overeind te houden.

Baasje zit in zak en as. Precies nu ze een lang leven van hard werken in de gezondheidszorg achter de rug heeft. Jarenlang premies heeft betaald voor haar AOW, en andere volksverzekeringen zoals de ABW, AWBZ, AWK en AW voor  nabestaanden, zegt Vadertje Staat: ‘Sorry de schatkist is leeg. Zoek het zelf maar uit! Wij trekken onze handen van u af.’

Baasje piekert zich suf waar al dat premiegeld van haar en al die babyboomers is gebleven?
‘Jip,’zegt ze, ‘juist nu mijn krachten af nemen ruimen ze de verzorgingsstaat op, maar wel (ons) belastinggeld in banken  pompen om zo die leeggelopen ballonnen in de lucht te houden. Het moet niet gekker worden!’


Willem Drees ( 1886 1988)



Ze vindt dat de regering weer terug naar school moet. De geschiedenis opnieuw bestuderen. ‘Weten ze nog wel waar  Willem Drees voor stond of Marga Klompé? Of hoe  Florence Nightingale zieke mensen uit de klauwen van hoeren en dieven heeft gered, door van de zorg een keurig en betaald beroep te maken?’


Marga Klompé ( 1912 - 1986)
Ze is echt heel erg overstuur. Ik kan haar niet helemaal volgen, want ik ben een hond en mijn geheugen is helaas van kort termijn. Maar als baasje beweert dat we qua sociale toestanden  terugkeren naar de 18e eeuw en nog wel erger, omdat er toen nog kerken waren met charitatieve instellingen, die arme mensen soms hielpen, dan geloof ik haar op haar woord.


Florence Nightingale (1820 - 1910) 


Ik heb het ook niet zo op die participatiesamenleving. Mijn gezondheid en welzijn overlaten aan de sterkste en machtigste klojo in de buurt! Overgeleverd aan hun willekeur en dat in een tijd dat iedereen alleen maar oog heeft voor een iPhone of Tablet.
Nee dat is echt niets voor mij. Straks willen ze mij ook nog laten participeren als hulphond. Moet ik alle deuren open maken voor baasje. De TV aanzetten. Als er iets valt, dat voor haar oprapen of het afwateringsputje van de douche schoonmaken omdat ze niet meer kan bukken! Nee hoor mij niet gezien. Ik zorg voor de beweging en gezelschap ’s avonds naast baasje op de bank.

Vanavond gaan we een film kijken:
Angela’s Ashes naar het boek van Frank McCourt. Zou volgens baasje dit kabinet ook eens moeten doen. Begrijpen ze misschien welke weg ze inslaan met hun participatiebeleid.

Woef! Jip

Verscheen eerder in de VoordorpVooruit van oktober 2013




Geen opmerkingen:

Een reactie posten