donderdag 30 januari 2014

Tippelen op het Zandpad

                     

Het is zondag en lekker weer. Je brengt een familiebezoek in de buurt van de Rode Brug en wat doe je dan na afloop? Ik weet niet wat u zou doen, maar ik dacht: kom ik ga eens wat tippelen op het Zandpad.
Baasje wilde ook wel eens terug. Ze fietste vroeger bijna dagelijks over het Zandpad omdat haar jongste zoon overdag op het kinderdagverblijf,  ‘Hummeltje’ verbleef. Het was de kortste weg, maar vaak was het moeilijk laveren met kind voor in het bakje tussen al die auto’s door. Auto’s met chauffeurs die alleen oog hadden voor de half blote dames die zich te koop aanboden achter de ramen van de woonboten die aan het Zandpad afgemeerd lagen.

Nou ik moet zeggen het was er nu rustig wandelen. Geen kippetje te zien sinds Burgemeester Aleid zijn lammetjesjas heeft uitgetrokken en als een echte Wolf de gordijnen van dit circus heeft gesloten.
Ik moet wel iets opbiechten, want ik wist eigenlijk helemaal niet wat het betekende: prostitutie, oudste beroep, hoeren, peeskamers, seksindustrie? Maar het gaat dus om ‘dat’…! 


Lautre 'salon in de Moulin Rouge '


Ik zal het woord niet uitspreken, maar ‘dat’ wat ik nooit mag doen van baasje. Niet betaald en niet voor niks. Ik kan niet zeggen dat ik er verslaafd aan ben, maar ik heb er soms wel zin an!


Baasje maakt weinig woorden vuil aan alle consternatie die om dit thema zijn ontstaan: Gewoon slavenhandel met vrouwen. Grof geld verdienen aan deze bijna allemaal buitenlandse meiden. Zo’n 200 vrouwen zullen hun werkplek kwijt raken en in de privé sector verdwijnen. Maar in Trouw van 25 juli stond ook beschreven dat Wegra b.v. 20.000 huurcontracten in de afgelopen drie jaar heeft afgesloten. Dat betreft  omgerekend  6667 vrouwen per jaar. Ze zegt: 'als er nu nog maar 200 van over zijn. Waar zijn dan de 6467 vrouwen gebleven, die ook bij de firma Wegra een contract hebben afgesloten? Hoort u daar iemand naar vragen?
Nog sterker. Vraagt iemand nog wel eens naar onze eigen Hollandse hoeren? Waar zijn die gebleven met hun blond geverfde haren? Gezonde hoeren, die veilig met condooms hun hele leven op de Wallen of Zandpad of God mag weten waar ‘in het leven’ werkten op een vaste plek.  Beschermd door hun pooier: vaak hun eigen vent.

Gewoon verdreven door seksexploitanten, die in de jaren 80 al op grote schaal zogenaamd exotische vrouwen importeerden uit verre landen als Peru, Brazilië, de Dominicaanse Republiek en Thailand.
Daarbij zijn nu de vrouwen uit Oost Europa gekomen volgens hun eigen propaganda werkend uit vrije wil. Maar wat deze meiden allemaal gemeen hebben is een achtergrond van schrijnende armoe.
En honger maakt rauwe bonen zoet!



Woef! Jip


 Verscheen eerder in de VoordorpVooruit van augustus 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten