zaterdag 1 februari 2014

Een wereld zonder geld!




Ik lig in mijn mand en droom over een wereld zonder geld. Over een wereld waarin mensen voor elkaar, voor de dieren en het milieu waarin ze leven zorgen zonder dat ze daarvoor beloond moeten worden met geld! De beloning zal bestaan uit welzijn en geluk. Geen geldzorgen, iedereen een mooie woning, genoeg gezond voedsel, goed gekleed, uitmuntend onderwijs en een zorgvuldig gezondheidsbeleid.

I have a dream!

Als er geen geld is, zijn er geen banken en dus ook geen crisis! Mensen voelen geen dwang om zich aan te melden bij de Postcodeloterij. Weg is de angst dat de prijs in hun straat valt en zij – sukkel – alleen in armoede achterblijven. Nee in een wereld zonder geld is Wc-papier meer waard dan zo’n lot, omdat je daar volgens baasje, tenminste je kont nog fatsoenlijk mee af kan vegen.

In een wereld zonder geld stappen mensen in het openbaarvervoer, zeggen de chauffeur goedendag en gaan zitten. Geen pinpassen of scanpalen geen dure niet te beveiligen geldpinapparaten. In de supermarkten is veel meer ruimte nu er geen kassa’s meer staan. Mensen pakken hun boodschappen uit de schappen en wandelen zo naar buiten. Snel en veilig. Overvallen leveren hooguit een kar met boodschappen op en zijn niet meer lucratief. Het politieapparaat kan dus ook danig uitgedund worden en de camerabewaking verwijderd.

Alle controle-instanties worden op de dag dat geld opgedoekt wordt overbodig. Internetbankieren en de belastingdienst behoren tot de verleden tijd. We krijgen onze privacy weer terug en zullen ons vrijer en gelukkiger voelen. Met het geld zal veel kwaad uit de wereld verdwijnen.

I have a dream!

Stel je eens voor lieve mensen in wat voor een mooie wereld we dan mogen leven. Een leven zonder oorlogen en met zeeën van tijd voor de opvoeding en verzorging van de jeugd. Die zich ontwikkelen op de beste scholen waar ze voorbereid worden om eens het stokje van hun ouders over te nemen.

Hun ouders en andere volwassenen, die zonder uitzonderingen vanaf 25 jaar, 25 uur per week werkzaamheden uitvoeren, nodig om een wereld zonder geld draaiende te houden. Ouderen die niet met pensioen gaan, maar mee blijven participeren en gerespecteerd in hun ervaring en levenswijsheid zullen zijn!

I have a dream en rol me gelukzalig om in mijn mand. Ontspan me. Laat per ongeluk een wind. Baasje ruikt het en zegt: ‘kom Jip volgens mij moet je nodig uitgelaten worden! Kom mee dan lopen we gelijk langs de dierenarts om die rekening van jou te betalen. Je weet wel de kosten van die pillen tegen je vuurwerkangst, die uiteindelijk helemaal niet werkten, maar er wel voor zorgden dat je doodziek werd en twee spoedconsulten nodig had om weer een beetje op te knappen! Het nieuwe jaar was nog geen één dag oud of ik stond al in het rood!’

Kon ik baasje nu maar vertellen over mijn droom en mijn vurigste wens, dat de mensen volgend jaar met Oud en Nieuw alle bankbiljetten aan vuurpijlen binden en ze te samen de lucht in schieten.

                                 

Woef! Jip





Verscheen in de VoordorpVooruit van  2 februari 2014 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten