zondag 30 november 2014

Liever een man met een schop dan met een geweer



De Spitter van Vincent van Gogh


Wat een toestanden toch! Ik wil niet zeggen dat ik bang ben, maar een beetje ongerust ben ik toch wel. Het zal toch niet zo zijn dat we langzaam maar zeker in een Derde Wereldoorlog wegzakken. Baasje maakt zich veel zorgen: ‘Ik ben in een oorlog geboren en nu zal je het nog gaan meemaken dat ik ook in een oorlog sterf,’ zegt ze.
Ze maakt zich vooral druk over al die jonge mannen die het een soort van uitverkiezing vinden om te gaan vechten voor wat? Voor land? Vaderland? Of hogere idealen als het oprichten van een Kalifaat naar voorbeeld van Mohammed (circa 570 – 632), een koopman uit Mekka, die door de aartsengel Gabriël tot Profeet van God werd benoemd.

Ik ben een klein hondje en begrijp niets van Oorlogen. Dus ben ik te rade gegaan bij Erasmus, u weet wel die Nederlandse geleerde uit de 15e eeuw, hij verfoeide de oorlog en stelde, dat de oorlog zoet is voor de onervarenen en dat hoe succesvol een oorlog ook mag zijn – althans voor de overwinnaars - het resultaat altijd ellende is.  En het ergste, de ene oorlog leidt tot de volgende oorlog.
Hij wijst erop dat mensen in het strijdgewoel hun menselijkheid verliezen. Gaat de strijd in het begin nog over competitie in dapperheid meer dan de zin om te doden. Maar naarmate de hoogste macht meer in handen van schurken komt, is de ellende niet meer te overzien.
                                                                                                         

Engelse soldaat in Eerste Wereldoorlog
                                                           


Het is die zelfde onervarenheid waarmee jonge mannen opgetogen ten strijde trokken in de Eerste Wereldoorlog. Na een eeuw van vrede leek deze oorlog voor veel jonge mannen de kans om zich eindelijk te bewijzen op het veld van eer; de strijd zou een test voor hun karakter, moed en doorzettingsvermogen zijn. Maar de oorlog werd niet het strijdtoneel waar zij hun nobele ambities in daden konden omzetten. Prikkeldraad en machinegeweer minimaliseerden hun heldendaden. Gifgas, eindeloze bombardementen en sluipschutters ontnamen velen zelfs de kans op een eervolle dood.

En nu hebben we dus Isis en jonge mannen uit heel Europa die bereid zijn om voor deze zaak een heldendood te sterven. Eerst dacht ik nog dat het over de Egyptische Godin Isis ging, een moedergodin en symbool van de vruchtbaarheid, maar in plaats daarvan kwam ik terecht in de nachtmerrie van Alice’s avonturen in Wonderland. In haar ontmoeting met de Hartenkoningin die zodra iets niet naar haar zin was scandeerde: "Off with his head!"
Neen, ik houd echt niet van dit soort heldendaden. Geef mij maar mannen met een in schop in handen. Mannen die de aarde omspitten en eten verbouwen. Die voor hun vrouwen en kinderen zorgen en thuisgekomen hun hond even lekker over de rug aaien.

Woef! Jip


Verscheen eerder in de VoordorpVooruit van oktober 2014



1 opmerking:

  1. Ach, ach,Jipje toch, krul je lekker op in je mandje en laat de boel de boel. Een hondje moet zich niet dit soort zorgen maken, laat dat maar aan je baasje over en ook zij kan de wereld niet naar haar hand zetten. Je zou al die jonge mannen willen toeroepen, niet doen de wapens opnemen er komt alleen maar ellende van, maar helaas zo werkt het niet. Veel te simpel.

    BeantwoordenVerwijderen