zondag 2 oktober 2016

Herinrichting in Voordorp



Nou nou wat een toestanden hier in Voordorp. In mijn 12 jarige hondenbestaan heb ik dit nog niet mee gemaakt. Heel Voordorp overhoop omdat de Kapteynlaan heringericht moet worden. Voor onze eigen veiligheid, vermeldt de gemeente op haar voorlichtingspagina.
Nu is het natuurlijk een mooi streven van de gemeente, dat ze zo begaan zijn met onze gezondheid en daar zoveel geld voor uit willen geven, maar ik hoop echt dat we het allemaal nog mee gaan maken.

Laatst gingen baasje en ik op weg naar de DierenDokters aan de Rauwenhofflaan. Ooit konden we daar komen met lijn 5. Heel comfortabel. Jammer genoeg is dat al een poosje niet meer mogelijk. Maar lopen vanaf de Gaard is voor Baasje geen probleem. Zeker nu ze mij voort duwt in mijn hondenbuggy.
Omdat buslijn 7 niet kan rijden over de Kapteynlaan moesten we het hele stuk lopen vanaf onze voordeur in het bastion aan de Steve Bikostraat. Een flink eind stiefelen. Echter Baasje klaagt niet gauw en ik lag lekker in mijn de buggy.
Maar dat geldt niet voor iedereen. 

Neem bijvoorbeeld Jan uit onze flat. Hij is 87 jaar en loopt met een stok omdat hij last met zijn evenwicht heeft. Halverwege op weg kwamen we hem tegen. Met een grote zakdoek wiste hij het zweet van zijn rood aangelopen gezicht. ‘Nou Jip dit valt niet mee hoor,’ vertelde hij mij. ‘Dat stuk lopen is verder dan je denkt.’
Jan woont zelfstandig, geheel naar wens van staatssecretaris Martin van Rijn. Zijn vrouw is al weer een poosje overleden. Jan heeft haar, ook volgens he boekje, tot het eind aan toe verzorgd. Een jaar geleden maakte hij een lelijke val met zijn fiets en sindsdien gaat hij met de bus naar De Gaard om daar zijn boodschappen te doen en tegelijkertijd weer even onder de mensen te zijn.
Maar ja die herinrichting hé! Iedereen die net als Jan afhankelijk van de bus is om naar het Winkelcentrum te gaan, kan gewoon niet meer aan zijn/haar eten komen. Die mensen liggen misschien straks, als de veiligheid op orde is, verhongerd in hun woning! Dat niemand van de organisatie daar over heeft nagedacht?

Jan kwam ik van de week dicht bij huis nog tegen. Nee, hij gaat niet meer lopen naar AH. Nog één keer heeft hij het geprobeerd, maar weer uit de winkel had hij geen kracht meer om naar huis te lopen. Hij is gaan zitten op een bankje voor de kerk en klampte iemand aan, die in een busje met pakketjes door de wijk rijdt. Die chauffeur heeft Jan tijdens zijn route netjes thuis gebracht. Jan wil nu weer gaan fietsen, ook al is dat gevaarlijk met zijn evenwicht. Hij zegt: ‘ik verrek het Jip, ik pak gewoon de fiets, dat stuk lopen is mij veel te ver.’

O jé! Als dat maar goed gaat? Hoeveel oude mensen uit onze wijk zullen aan het einde van het jaar verongelukt zijn, of vereenzaamd of uitgehongerd? Gaat dit niet de leefbaarheid en veiligheid in onze wijk voorbij?
En zo vraag ik me af, waarom zet de gemeente geen pendelbusje in, om al deze mensen van de halte Van Everdingenlaan naar het winkelcentrum De Gaard te brengen en weer terug? Dan ben je als bestuurder pas leefbaar bezig!


Woef! Jip

Verscheen in de VoordorpVooruit van augustus 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten