zondag 5 februari 2017

wie zoet is krijgt lekkers

                                                                                                                                                                                   
   


Lieve mensen we zitten volop in de donkere tijd van het jaar. Ja ja december is voor veel mensen een moeilijke maand. De korte dagen maakt ze somber soms zelfs depressief. Baasje heeft er last van en ook ik sleep me door de dagen heen.
Misschien is het dan ook niet toevallig dat we in deze maand extra veel feestdagen hebben met vooral veel zoetigheid. Ja ik heb me laten vertellen dat het niet voor niets is dat er in de decembermaand veel zoetigheid gegeten wordt. Gevulde speculaas, marsepein, chocoladeletters: de winkels liggen er vol mee en Baasje die normaal suikervrij eet kan de verleiding niet weerstaan om af en toe iets mee naar huis te nemen. 

Ze vertelde me dat ze als kind samen met haar broertjes altijd een groot suikerbeest in hun schoen kregen. ‘Zo lekker Jip, de geel gekleurde smaakten naar citroenen, de oranje naar sinaasappel, de roze naar frambozen, de witte naar amandelen, maar het allerlekkerst waren de bruine suikerbeesten die naar cacao smaakten.’ 
Baasje slikte het speeksel weg dat ze bij de gedachte alleen al in haar mond kreeg.  ‘Zo jammer dat die niet meer in de winkel liggen!’  Ze zou ze ook niet durven kopen voor haar kleinkinderen. ‘Nee dat kon helemaal niet meer. Haar zoon zou vragen of zie niet goed bij haar hoofd was om een kind zo’n grote klont suiker te geven. Of ze misschien wilde dat al hun tanden uit de mond wegrotte?
Die was allang vergeten hoe zoet en zacht de suiker weg smolt op je tong nadat je na lang aarzelen eindelijk besloten had om de kop van het beest eraf te breken.’ De rest werd eerst bewaard tot het verlangen naar het zoet te sterk werd en er steeds meer beest stukje bij beetje in de mondholte verdween.

Verward in haar herinneringen en de realiteit van vandaag zocht ze naar argumenten, naar waarom alles tegenwoordig zo streng was? Zo alles of niets? Zo zwart-wit? Wat was erop tegen om kinderen, jonge mensen en misschien zelfs volwassenen in de donkerste tijd van het jaar een beetje zoet te houden? Ze een blij gevoel te geven met een suikerbeest? Ik had er niet echt een antwoord op, behalve dan dat ik zelf liever een stukje kip heb.
‘Zou het niet zo kunnen zijn Jip,’ vroeg ze mij: ‘dat al die agressie en boosheid die er nu over de wereld heen en weer getwitterd wordt over Donald Trump, zwarte Piet, racisme en discriminatie; over zich niet gezien voelen een stuk minder zou zijn als mensen weer suikerbeesten mogen eten?’


Lieve mensen ik weet niet of het recept van Baasje de oplossing is voor alle problemen die mensen ervaren, maar een beetje lief voor elkaar zijn kan volgens mij geen kwaad! Ik wens jullie allemaal een zachte en zoete decembermaand!

Woef! Jip






Verscheen in de VoordorpVooruit van december 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten