woensdag 12 juli 2017

Jip gaat stemmen




Lieve lezer hebt u ook gestemd op 15 maart? Vast wel, want de opkomst was heel hoog. Nou ik heb ook gestemd hoor, samen met Baasje.
Laat in de morgen stapten we met onze biljetten en paspoorten het stemlokaal binnen. Met een:’ Wij komen stemmen,’ meldden we ons bij een rij tafels waar vier dames achter zaten. Eén van hen vroeg of ik lezen kon? Zo ja dan mocht ik niet samen met Baasje in één stemhokje. Baasje antwoordde een beetje trots, dat ik ook schrijven kon en toen vond die mevrouw, dat ik alleen in een hokje mijn stem uit moest brengen.

Ik moet zeggen, ik vond het best ingewikkeld. Om te beginnen wist ik helemaal niet welke stem ik uit moest brengen. Er zijn namelijk zoveel stemmen. Moest ik nou een hoge stem uitbrengen of een lage? Een zwoele, een schorre, een hese, of een heel zachte stem? Er zijn zelfs stemmen die je niet kan horen. Die zitten in iemands hoofd! Dat zijn stiekeme stemmen. Die schelden je uit zonder dat een ander dat kan horen. Echt heel gemeen. Of ze geven je een opdracht waar je helemaal niet achter staat. Bijvoorbeeld ‘stem op de VVD!’ Gelukkig heb ik daar geen last van. Stel je voor mijn stem uitgebracht op de VVD.  Niet dat ik Rutte geen aardige vent vind en op zijn tijd kan hij zijn poot goed stijf houden. Wat best stoer van hem is, maar ik ga als hond mijn stem toch niet aan een ondernemerspartij geven, die bijna altijd met de verkeerde grondstoffen in de weer zijn. Nee hoor. Ook al ben ik gek op graven, mij spannen ze niet voor het karretje van de gaswinning. En ik wil ook niet verantwoordelijk gehouden worden voor die megastallen waar ze al die lieve dieren voor de vleesindustrie in opsluiten. Zo zielig. Dat is toch geen leven! En het is nog gevaarlijk ook. Daar krijg je ziektes van. En wie gaat dat dan allemaal weer betalen? Zeker niet die zoete lieve Gerritje!

Ik ben voor overleg met Baasje even onder het stemhokje door gekropen en zij legde uit dat een stem uitbrengen niet meer is dan het neerzetten van een grote ronde punt bij de partij van je voorkeur!!!
Nou het zal voor jullie wel niet moeilijk raden zijn, waar mijn rode punt terecht is gekomen? Het is een partij die (nog) niet gaat regeren, maar als een luis in de pels van de komende regering genoeg jeuk zal veroorzaken, dat die leiders niet anders kunnen dan het schip steeds een beetje bij te sturen. Een richting in die de toekomst van onze planeet leefbaar en veilig houdt voor iedereen!

Woef! Jip

Verscheen eerder in de VoordorpVooruit van april 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten