donderdag 30 januari 2014

Burendag


De Karpaten Polen
     
 Iedereen weer gezond terug van de zomervakantie? Nou ik heb het ook heel goed gehad hoor. Samen met Ietje – mijn logeer vriendin – rende ik over het strand van Almere Haven, terwijl Baasje steunend en kreunend in Polen bergen beklom. Gelukkig heeft ze het overleeft en zegt ze: 'die Polen zijn echt heel aardige mensen.' 



 Dat was nog aan het begin van de zomer. Inmiddels is de langste dag verstreken en vandaag – de dag dat ik dit schrijf – is het BURENDAG. 

Ik wist niet goed wat buren waren, dus heeft baasje mij dat uitgelegd. Buren, vertelde ze mij, is een ouderwets begrip en stamt uit een tijd dat mensen, die dicht bij elkaar woonden bijna dagelijks bij elkaar over de vloer kwamen. De achterdeur stond gewoon wijd open en kon soms niet eens op slot. Ook 's nachts niet. Ze babbelden wat over het een en ander – social talk heet dat – en hielpen elkaar als dat nodig was. 

De vrouwen werkten vooral binnenshuis en hadden daardoor meer tijd voor elkaar. Dus echt heel lang geleden en uit die tijd stamt ook het spreekwoord: Een goede buur is beter dan een verre vriend. Heel mooi! Baasje heeft het allemaal gekend, maar hier in onze flat in Voordorp zie ik nooit buren. Wij hebben helemaal geen buren. Wij hebben alleen geluiden. Voetstappen, rennende kindervoeten een huilende baby, een dichtslaande deur, geklop, geboor, en soms een scheldende vrouwen- of mannenstem.
 Iemand wel eens een boze buur aan de deur gehad? Nou daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten. Daar zet je toch geen koffie voor. Dat kunnen ze dan wel willen bij dat Oranje Fonds maar daar beginnen we echt niet aan. Nee hoor die tijd hebben we gehad. 

verre vriendin Ietje

Geef mij maar liever die verre vriend. Weten jullie dat ik heel veel internetvrienden heb? Dat komt door mijn weblog 'Jip's Snuffelhoek'. Ik heb ook een eigen mailadres dus als jullie ook een verre vriend van mij willen worden kan je me gewoon mailen. Twitteren mag ook. Net als de Koningin. Vandaag heeft ze een kaars aangestoken tegen het geweld. Gek eigenlijk want kaarsen aansteken is toch iets van katholieken. O jé! Dat doet me ineens denken aan de dag dat Juliana ter communie ging en dat was geen gezond teken. Ik hoop voor de Koningin dat die dag voor haar niet aan zal breken. Voorlopig krijgen we op 4 oktober eerst nog een dierendag en dan gaan we weer op voor de kortste dag. Aan het Oranje Fonds zal ik vragen of ze volgend jaar een 'aardige mensendag' willen stimuleren want die wonen er genoeg in Voordorp en ook in onze flat.

Woef ! Jip

Verscheen eerder in de VoordorpVooruit van oktober 2010








Geen opmerkingen:

Een reactie posten