zondag 27 juli 2014

Wie niet horen wil......

     


Wie niet horen wil, moet voelen. Zo luidt een Nederlands gezegde. Het betekent zoveel als, wie niet luistert naar wijze raad, of wie ongehoorzaam is, zal de gevolgen wel aan de lijve ondervinden.

Nou ben ik een Jack Russell Terriër en niet honderd procent gehoorzaam, dat zit zo’n beetje in mijn DNA zullen we maar zeggen. Baasje vindt het niet erg, want ze is dol op Jackies en vindt mij en mijn soortgenootjes pittige hondjes. Echt eigenwijs en zegt ze, ‘ een honderd procent gehoorzame Jack Russell, is een sul en geen echte Jack Russell’, maar ze houdt er wel rekening mee dat ze mij niet helemaal kan vertrouwen. Dus moet ik als we gaan wandelen altijd aangelijnd zijn, want ik kan haar commando WACHT zo maar negeren en de rijweg oprennen. Vooral in het centrum van Voordorp op de Bisschop Romerostraat een hachelijke onderneming, omdat er ieder ogenblik een auto met een noodgang de hoek om kan komen scheuren en dan zou mijn leven niet erg zeker meer zijn.
Gelukkig dat hondenbaasjes weten dat niet alle honden hetzelfde zijn en dat, zeker waar het verschillende rassen betreft, je soms een andere manier van aanpak moet volgen bij de opvoeding en omgang om ons honden te beschermen tegen onszelf.


Bij mensen zelf ligt dat allemaal veel moeilijker. Sowieso mag je geen onderscheid tussen mensen maken. Alle mensen zijn hetzelfde. Ze krijgen dezelfde bij wet vastgelegde commando’s en er wordt verwacht dat ze die allemaal op precies dezelfde wijze begrijpen en er met hetzelfde gedrag op zullen reageren.
Ja dank je de koekoek. Dat loopt natuurlijk mis. Het is toch een beetje dom om te verwachten dat mensen, die eeuwenlang onder totaal verschillende omstandigheden hebben moeten overleven, precies dezelfde zeden en mores ontwikkelen!
Daar krijg je drama’s van zoals in Deurne. 

Waarom luisterden die jongens niet? Hebben ze niet goed begrepen, dat er commando’s zijn: ‘Nee dat mag niet! Niet met een blaffer in je zak een juwelier bedreigen en van zijn waar beroven! Nee, mag niet!’ En waarom zijn die jongens niet aangelijnd voor hun eigen veiligheid, omdat ze niet wilden luisteren? Eén van hen was een bekende van de politie voor soortgelijke misdragingen?

Ik heb deze vragen ook aan baasje voorgelegd, maar die zegt alleen: ‘Jip dit is ingewikkelde problematiek, waar mensen liever niet over praten. Gelukkig ben jij een hond, een Jack Russell  en weet ik hoe ik je moet beschermen!’

Woef! Jip



Deze column verscheen eerder in de VoordorpVooruit van april 2014 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten