vrijdag 8 april 2016

Een stukje tijd


Nee, ik wil er niet over schrijven. Ik wil er niets over lezen of horen. Wat heet, ik wil er niet eens aan terugdenken. Nee, lieve lezers ik heb het helemaal gehad. Het is gewoon gekkenwerk. Werk van geesteszieken. Ze weten echt niet wat ze doen!

Een bomgordel om. Een machinegeweer onder de arm en dan pief paf boem! Nee, daar wil ik echt niet over nadenken hoor. Zo eng. Zo raar ook! Dat doe je toch niet als je een gezonde geest hebt? Als je lekker in je vel zit en blij met je leven bent?

Baasje zegt altijd tegen haar kinderen en soms – als ik wat mopperig ben - ook tegen mij: ‘door je geboorte heb je een heel klein stukje tijd gekregen. Doe er wat mee! Ga op zoek naar het mooie, het goede, de schoonheid op deze aarde en geniet daar van. Adem het in! Leef!’

Zojuist heb ik nog wat rondgewandeld in de wijk. Je weet wel om een beetje van dit en dat te doen. Het is prachtig voorjaarsweer en ineens, alsof een goede fee met haar toverstokje de natuur zachtjes en onhoorbaar heeft aangeraakt, barsten knoppen open. De prunussen in het park, hartje Voordorp, hebben al een roze gloed. De bloesems van de magnolia’s – afhankelijk van de soort - staan op Ons Buiten wijduit te pronken. Zacht geel van narcissen vermengt zich met het groen wordende gras.

Zo wonderlijk na al die kou, al die regen heeft de aarde dit gewoon voor ons bewaard. Alsof zij ons wil troosten. Een zakdoek wil zijn om onze tranen te drogen. Zegt: ‘Huil niet om de verspilde tijd van de daders. Huil niet om de gestolen tijd van de slachtoffers! Ik bewaar het in mijn schoot en wanneer de tijd daar is, zullen ze opnieuw geboren worden; een stukje tijd krijgen om op zoek te gaan naar de schoonheid van het leven. Naar het goede, het mooie: de liefde voor elkaar.’

Woef! Jip


verschijnt in de VoordorpVooruit van april 2016

4 opmerkingen:

  1. Dank je wel Hella. Dat ik dat nog kan op mijn leeftijd en met drie poten; mensen ontroeren! Daar doen we het toch voor? Poot Jip

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jip, wat een oprecht stuk. De natuur, een zakdoek om ons te troosten. Mooie gedachte, ga ik bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je dat wil onthouden Ferrara! Wanneer kom je weer een keer naar onze tuin? Ik was er vandaag samen met Mo. Die wil ook zo graag naar buiten!

      Verwijderen